Hoppträning 10/11 - Avramling

Hästar, Träning / Permalink / 0
Då var det äntligen dags för Eva träning igen. Jag var taggad inför träningen och på uppvärmningen kändes Loppan nästan lite stark. Vi båda var nog väldigt taggade. Vi började med uppvärmning på travbommar. Sedan gick vi vidare till att hoppa studs och lägga till en oxer efter studsen.
 
Vi hoppade olika linjer, hoppade en trippelbarr vilket har varit en liten skräck för mig efter H90 men det gick riktgit bra. Vi hoppade även fem och en halvan och det gick riktigt bra. Loppan hoppade allt och jag kände att vi hade riktgit bra flow. Vi skulle avsluta bana där sista hindret var en kombination med ett galoppsprång. Banan var ca 100cm och jag blev lite nervös inför att hoppa kombinationen men sa inget. När det var vår tur att hoppa banan flöt allt på riktigt bra. När vi red mot räcket som var innan kombinationen kändes det som vi hade ritkgit bra flyt. Från räcket till kombinationen var det 6 galoppsprång, men jag har en tendens att jaga hästen när jag blir spänd och får därför inte till en rytm.
 
Hon hoppade första hindret i kombinationen men stannade till det andra och jag flög av. Jag landade mitt i oxern men tog mig upp på benen väldigt fort. Sedan skulle vi hoppa denna linjen igen men samma sak hände och vi fick inte alls till det. Mitt självförtroende sjönk till botten... Vi jobbade oss igenom linjen på låg höjd. Sedan fick de övriga ekipagen hoppa banan några gånger. Banan sänktes till ca 80 cm. Jag hade sagt till mamma att jag inte ville hoppa mer men mamma och Eva puschade mig till det. När vi hoppade igenom banan sista gången gick det riktigt bra, jag var inte alls följsam men Loppan löste det så fint. Kommer nu öva mycket avståndsbedömning hemma för att få in min rytm. Träningen i helhet gick ju väldigt bra och jag är återigen väldigt nöjd med Evas träning och ser fram emot nästa gång. 
Till top